Den politiska majoriteten i Östhammars kommun 2023-2026

Fr v: Fabian Sjöberg (M), Ylva Lundin (SD), Sabina Ståhl (KD) och Lars O. Holmgren (BoA)

Alltför många saker beslutas över våra huvuden ofta p g a att lokalpolitikerna lyssnar mer på sina EU- och Riksdagspartier istället för sina medborgare! Det vill vi ändra på!

Du ser vad vi gör i lokalpolitiken i denna hemsidas startflöden samt de dagliga uppdateringarna på Facebook!


På Facebook lägger vi upp filmer om lokalpolitiken mer kontinuerligt! Men här kommer några om vårt valutskick, förtidsröstning, ev reningsverk i Alunda och vår motion om att det ska bli billigare att bygga på landet om man bor i kommunen!


Barackkommunen Östhammar!

Vi lyfte frågan om kommunens mycket dyra sätt att sköta sin lokalförsörjning inom skola och barnomsorg under kommunfullmäktige i april 2022. Vår kommun översvämmas av baracker och de finns såväl på längden, höjden och tvären. Hyrda baracker kostar i genomsnitt dubbelt så mycket som egna, stationära lokaler per kvadratmeter vilket föranleder följande fråga till den högst ansvariga Jacob Spangenberg om varför kommunen väljer dyra baracklösningar till skolan istället för att satsa de årliga extra miljonerna på lärare? I Östhammars kommun stänger man verksamheter med ena handen och hyr nya baracker med den andra. Vi har sedan länge hundratals med skolbaracker i vår kommun, som inte bara är sämre som skolmiljö utan även mycket dyrare. En god planering borde minska och inte öka behovet av tillfälliga lokaler så varför väljer den nuvarande majoriteten att förlägga alltmer förskole- och skolverksamhet i "tillfälliga" baracker istället för att använda de extra årliga ”hyresmiljonerna” till lärare och annat värdeskapande?
Svaret blev ett jasså, och vi fortsätter vårt räknande. Så här såg det ut när frågan var uppe till behandling! Antalet hyrbaracker: Alunda 62 st, Gimo 24 st, Österby 32 st, Östhammar oklart, det finns baracker vid förskolorna men vi har ej fått fram huruvida de är hyrda eller friköpta. 

Läs vårt valmanifest om våra tio viktigaste frågor!


Att inte laga taket i tid, gör att du får betala renoveringen flera gånger om. Ska vi verkligen låta samma förvaltare fortsätta?

Kommunen äger många fastigheter och stora system med anläggningar och rör. Ytterst ansvarar den politiska ledningen för att det finns personal och ekonomiska medel att sköta anläggningarna, och reinvestera och sköta om investeringarna. Det har inte skett inom flera områden, men det är som allra mest kännbart inom det kommunala VA-nätet. Och det går att jämföra med villan eller bostads- eller hyresrätten, om man inte lagar taket när det börjar läcka, så kommer kommande renovering kosta betydligt mer än om det åtgärdats när det skulle. Det brukar på kommunalt språk kallas "investeringsskulden"och det är inget att skoja bort. Ledande politiska majoriteter har inte bara att tillse att välfärden ska fungera. De har också till uppgift att se till så att våra gemensamma tillgångar sköts! Så har inte fallet  varit i Östhammars kommun.

Skulle du anlita samma fastighetsskötare som inte bytt takpannorna på ditt hus i tid igen? Skulle inte tro det. Förhoppningsvis drar du parallellen med dina gjorda investeringar i det kommunala VA-nätet, d v s ser till att det byter förvaltning.

Byt Nu, dags för en ny politisk majoritet!


 

 

 

 

 

Inför en av kommunens viktigaste

beslut, juni 2022!

Kommunen håller på att slarva bort vår kommuns största fråga hittills, d v s VA-investeringarna i den östra delen av kommunen!

 

Likaväl som att många vägar bär till Rom så finns det många sätt att se till så att boende i vår kommun får rent vatten och möjlighet att spola sina toaletter. En ohelig allians mellan S, C, M & SD har under veckan presenterade sitt gemensamma förslag med vad man påstår vara LÖSNINGEN för den östra kommundelen vad gäller det kommunala vatten- och avloppsnätet. Men man måste ställa sig frågan; har man glömt bort vilka som är deras uppdragsgivare och som gett dom mandat att företräda alla boende i kommunen? Varför i hela världen samla ihop en 1,35 miljardersinvestering i ett paket precis när tio års nollränta övergått i snabba ränteökningar och inflation? Kan det vara för att försöka visa någon slags handlingskraft efter två års valrörelser med mycken kritik, bl a från oss över ett eftersatt underhåll, bristande reningsfunktionalitet och byggförbud? Men man måste skilja på politisk handlingskraft och desperation. Bara för att man under flera år tvingats säga nej till tillväxt och utveckling i den östra delen av kommunen så bör ju politiken främst syfta till att lösa det problemet, som till 100% är adresseras i vårt motförslag, d v s att bygga ett nytt reningsverk i Öregrund och dra en överföringsledning från Östhammar, dra två nya vattenledningar för att säkerställa vattentillgången för de boende i Öregrund och Östhammar idag och de nya tillkommande, och på köpet öka förutsättningen för två tillfrisknande fjärdar som annars fortsätter sin utstakade väg mot sotdöden. Vårt förslag landar på summa summarum 350 miljoner. När vi klarat av prio ett, får kommunen ta itu med etapp två o s v, det är inte mer komplicerat än att man som kommun likväl som privatperson har att förhålla sig till verkligheten och rätta munnen efter matsäcken! Det är vårt förslag i kommunfullmäktige den 14 juni!

 

Konsekvenser det inte talas högt om:

#Hela risken för de 1350 miljonerna flyttas över till skattekollektivet, d v s även de ca 7000 st runt om i kommunen med egen VA-lösning får förutom sin egen anläggning betala kalaset.

#LAV, (Lagen om allmänna vattentjänster) reglerar att endast nyttjare av kommunalt vatten och avlopp ska betala för sina kostnader. Så ej här.

Tvångsanslutningsprocessen d v s där alla enskilda anläggningar ska inlemmas till det kommunala reningsverket är en mycket kostsam och tidsödande process, både för kommuner och de som berörs.

#Hattigheten i denna kommun saknar motstycke. Boende utanför tätorter i området öster om 76:an, d v s det som nu till stora delar ska anslutas till kommunalt avlopp har under senare år fått genomgå "besiktning" av sina avlopp med stora tidsmässiga resurser och ekonomiska kostnader som följd. Det har t o m varit en "prioriterad" uppgift av kommunen att besikta 300 avlopp/år, som nu är att se som värdelösa. De allra flesta besiktade avlopp finns inom samma område som nu avses?!? 

#Den vetenskapligt stödda faktan om att kommunala reningsverk i alla lägen skulle vara bättre ur miljösynpunkt än enskilda avloppslösningar finns inte!

#De löpande kostnader, som ska finansiera denna process ska tas från ordinarie verksamhet genom årliga aktieägartillskott eller liknande till Östhammars Vatten/Gästrike Vatten AB och har schablonmässigt beskrivits som 10-20 miljoner/år vilket helt och hållet beror på vad kommande ränta kommer att hamna på, och det kan mycket väl även bli 20-40 miljoner/år, pengar som måste hämtas ur välfärden finns inga krukor med guld utefter vägen! Vilket är helt oacceptabelt.

Östhammars Vatten/Gästrike Vatten har idag bland de allra högsta VA-taxorna i landet, med detta förslag belastas även hela kommunens ekonomi och förmåga att finansiera andra projekt. 

#Kommunen glömmer bort att man har andra mycket tunga åtaganden vad gäller sina egna fastigheter de kommande åren. Likaså att Stenskär och Söderön bara är två av kommunens alla utmaningar. Ska vi följa kommunens egna fastställda mål om egenfinansierade investeringar d v s netto +2,0%/år så har vi intecknat kommunens förmåga till investeringsutrymme för 40 år framåt!

#Kommunpolitiker som kommer att rösta för de liggande S, C, V, M & SD-förslaget har glömt bort vem dom företräder och betalar deras insats i kommunfullmäktige! Det finns ingen uppsida hur du än räknar för skattekollektivet i kommunen!

#Det här är kommunens största attraktivitets- och utvecklingsfråga med mycket stor inverkan på kommunens framtid varför vi kommer att riva upp detta och lägga om inriktningen att utgå från att göra det bästa för de boende i Östhammars kommun om vi vinner valet. 

I valen 2014 och 2018 har den politiska majoriteten pekat på våtmarken i Östhammar som lösning på hela VA-problematiken i östra delarna av kommunen, vilket nu visar sig vara helt värdelöst och 20 miljoner är kastade i sjön! Men vad är väl 20 miljoner i en 1350-miljonerskarusell?!?

Detta är huvudlöst!

Följ den dagsaktuella lokalpolitiken på Facebook!

Vi är 100% närproducerade! Det innebär att vi inte behöver ta hänsyn till, eller skämmas över vad våra partikollegor från andra kommuner har gjort eller gör! Däremot är vi medlemmar i Lokalpartiernas nätverk (LPN), och driver där bl a den viktiga frågan om separata valdagar, samt samverkar organisatoriskt med andra lokalpartier runt om i landet om t ex ev representskap i SKL. Lokalpartiernas Nätverk.

Google Maps content is not displayed due to your current cookie settings. Click on the cookie policy (functional) to agree to the Google Maps cookie policy and view the content. You can find out more about this in the Google Maps privacy policy.
Google Maps content is not displayed due to your current cookie settings. Click on the cookie policy (functional) to agree to the Google Maps cookie policy and view the content. You can find out more about this in the Google Maps privacy policy.
Google Maps content is not displayed due to your current cookie settings. Click on the cookie policy (functional) to agree to the Google Maps cookie policy and view the content. You can find out more about this in the Google Maps privacy policy.
Google Maps content is not displayed due to your current cookie settings. Click on the cookie policy (functional) to agree to the Google Maps cookie policy and view the content. You can find out more about this in the Google Maps privacy policy.
Google Maps content is not displayed due to your current cookie settings. Click on the cookie policy (functional) to agree to the Google Maps cookie policy and view the content. You can find out more about this in the Google Maps privacy policy.

 

Lokalpariet Boa

c/o Lars O. Holmgren

Snesslingeberg 106

742 94 Östhammar

lars@hmco.se

Tel: (46) 070-652 2395